Een derde van al
het geproduceerde eten wordt weggegooid en daar moet verandering in komen.
In dit stuk tekst ga ik situaties omschrijven die bewustwording van voedselverspilling
zullen vergroten.
Om erachter te komen wie ik het best als doelgroep kan gebruiken kijken we naar
deze pictogram van Instock, waarin te zien is dat 42% van het weggegooide eten verspilt
wordt bij de mensen thuis. Zij worden mijn doelgroep aangezien andere bedrijven
als Instock, Toogoodtogo, Kromkommer etc.
die zich al bezig houden met zaken als eten redden dat bij restaurants en gewassen
zou zijn worden weggegooid.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de mensen thuis beter gaan letten op het eten dat ze maken? Dat is moeilijk want niet iedereen is even makkelijk te betrekken. Er zal moeten worden gekeken naar subcultuurgroepen van de consumenten. De meest interessante voor mij zijn de volgende huishoudsamenstellingen.
- Families
- Studenten
- Alleenstaanden
Om de families te activeren zou ik een buffet willen organiseren in een stedelijke buurt waar iedereen hun kliekjes mee naartoe kan nemen om er daar met ze allen van te genieten. Ik zou langs de huizen kunnen gaan om te vragen of de buurtbewoners interesse hierin hebben. Dan vraag ik ze of ze een paar dagen hun eten in afsluitbare bakjes willen conserveren en mee te nemen naar het buffet. Hiermee hoop ik dat ze dit na het buffet ook blijven doen en bewuster gaan koken.
En waar vind je dan de studenten? Op het strand natuurlijk, duhh! Als ik mensen ga aanspreken op het strand en introduceer aan het probleem van voedselverspilling en de sociale media kanalen. Dan gaat Happietogo ook wat bekender worden. Ook zou ik een paar korte vragen kunnen stellen om meer achter de doelgroep te kunnen komen.
In Nederland wonen steeds meer mensen alleen, het CBS zegt: 2,8 miljoen. Helaas zijn ze erg moeilijk te vinden of identificeren. Daarom wil ik hen juist benaderen op online platforms waar ze hebben aangegeven dat ze single zijn. Dus ga ik accounts maken op tinder, badoo en andere dating sites om hen te bereiken.
Wat heb ik nodig om het nog interessanter te maken? Een t-shirt met het logo van Happietogo zodat mensen zien dat ik van een organisatie ben en flyers om te geven met informatie over voedselverspilling en mijn project Happietogo. Aangezien ik niet overal tegelijk kan zijn zal ik dit niet alleen doen, waar ik een compagnon ga vinden is alleen nog niet helemaal duidelijk. Dus mocht jij tijd en zin hebben om mee naar het strand te gaan om een paar uurtjes met mensen te praten en bewustwording van voedselverspilling te vergroten kan je contact met me opnemen via info@happietogo.nl.