Filterbubbel
Iedereen herkent het wel; eerst ben je aan het kijken voor een weekendje weg, vervolgens krijg je continu advertenties van reisbureau’s. Of je bent op zoek naar een cadeautje voor je bf en krijgt alleen maar advertenties van sieraden.
Hoe kan dat? Je zit in een filterbubbel!
‘Een filterbubbel is het resultaat van een gepersonaliseerde zoekopdracht waarbij een website-algoritme selectief probeert te bepalen welke informatie de gebruiker zou willen zien, gebaseerd op informatie over die gebruiker (zoals locatie, eerder klikgedrag en zoekgeschiedenis).‘
De week van mediawijsheid
Deze week vond plaats van 5 t/m 12 november en hier staat ons online gedrag centraal.
We zitten de afgelopen 1,5 jaar namelijk steeds meer online met z’n allen en dit kan soms gevaren met zich mee brengen. Een grotere verdeeldheid tussen bevolkingsgroepen (polarisatie) en een toenemende verspreiding van nep nieuws. Ook de eerder benoemde ‘filterbubbel’ maakt het lastig om online objectief te blijven.
Het event
Daarom komt STAD Leiden tijdens de week van mediawijsheid in actie met; FILTERBUBBEL. Op vrijdag 14 vond het event van STAD Leiden in samenwerking met stichting SOL plaats in een gymzaal in Het Gebouw aan het Arubapad 2, in Leiden. Het was een leuke sportieve én informatieve avond voor kinderen van 12-18 jaar.
Het event begon met een voorlichting over social media van Brahim Vlogs, hij weet als geen ander hoe hij indruk kan maken op deze doelgroep. De kinderen hingen dan ook aan zijn lippen.
Vervolgens was er een bubbel voetbal toernooi. Hilarisch om te zien maar vooral ook om zelf mee te doen.
De deelnemers zitten in een grote opblaasbare bal en spelen vier tegen vier.
De bedoeling is om zo veel mogelijk cookies uit de tegenstander zijn/haar goal te schieten. Zo wordt eigen zoekgeschiedenis gewist en word je bevrijdt uit je filterbubbel. De twee deelnemers die het meest scoorden, wonnen een mooie prijs.
Na afloop van het bubbel voetbal toernooi, was er een quiz om te testen wat de kinderen hadden onthouden van de voorlichting van Brahim. Ook hier vielen weer mooie prijzen te winnen.
Alle kinderen gingen enthousiast, tevreden en een stukje wijzer naar huis!
Sponsoren en partners
Voor Filterbubbel zijn er veel sponsoren gevonden en samenwerkingen aangegaan. De prijzen zijn gesponsord door; Tim Coronel, De Zwarte Wolf, Bioscoop Leiden.
Een budget hebben we gekregen van stichting SOL en Noordhoek timmerwerken die de actie enorm leuk vond.
Daarnaast is er geflyerd bij verschillende scholen en is er een samenwerking ontstaan met het Bonaventura college. Daar hebben de docenten van het vak ‘mediakunde’ de kinderen verteld over ons event en hen uitgenodigd.
Het vervolg
Al met al was het event een groot succes. Er waren ruim 30 kinderen die mee hebben gaan!
Het concept is heel makkelijk te herhalen bijvoorbeeld met wisselende onderwerpen en/of sprekers. Er wordt gekeken naar mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingen.
Resultaat: Een bubbel voetbaltoernooi met voorlichting over social media
Fase: Afgerond