60 Seconds of Reading
Jongeren lezen het minst en dat wordt steeds minder en minder. Dat is gek want de meeste jongeren in Nederland zijn opgegroeid met een bibliotheek bij hen in de buurt en scholen waar je je leesvaardigheid kunt verbeteren. Als je nu een bibliotheek binnenloopt zie je verschillende soort doelgroepen, meeste jongeren die je in de bieb ziet, zijn daar om vervolgens op een rustig plekje te studeren. Ook zie je ouderen/volwassenen boeken lezen en huren. Doordat jongeren nauwelijks lezen krijgen ze moeite met hun concentratievermogen en verzwakt de feitelijke kennis.
Dit willen wij Hris, Soraya en Roza, stagiaires van STAD Gooi veranderen. Met dit project willen wij ervoor zorgen dat meer jongeren uit Bussum in de bibliotheek te vinden zijn. Het lezen van boeken is belangrijk voor je ontwikkeling, vooral als je nog jong bent heeft dat veel impact op jou als persoon. Als jong persoon helpt boeken lezen met het ontwikkelen van de brein. Ook groeien je hersenen nog erg als je jong bent. Veel lezen heeft voordelen en zorgt voor goede ontwikkelingspunten: helpt met concentreren en kan het zorgen voor goede woordenschat.
Laaggeletterden
Voor de laaggeletterden die behoefte hebben aan ondersteuning om de basisvaardigheden aan te leren, kunnen zij terecht bij de bibliotheek. Bibliotheken spelen een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid en het is nodig dat ze deze rol kunnen houden.
Lenen
Niet iedereen kan hun favoriete boeken aanschaffen, daarom is het mogelijk om de boeken te lenen in de bibliotheek. Niet alleen bespaart het je geld, het is ook duurzaam omdat heb vaker gebruikt kan worden door verschillende personen.
Veilig en rustige plek
In de bibliotheek heb je mensen om je heen die gemotiveerd en geconcentreerd zijn. Iedereen is met zichzelf bezig en je wordt niet gestoord als in het OV.
Ontplooiing
Lezen helpt je bij je ontwikkeling en helpt je te groeien als mens. Met de kennis en informatie die je binnenhaalt, leer je de wereld beter begrijpen. Je leert bepaalde dingen van een ander perspectief te zien, omdat je boeken leest die vanuit iemand anders ogen is geschreven.
Booktok
Nu zul je denken dat sociale media alleen afleiding is voor het lezen van een boek. Niks is minder waar. Door Tiktok is een groot deel van de jongeren weer begonnen met boeken lezen, dit is door de gebruikte hashtag #BookTok, het staat al in de naam: book on Tiktok. Hierbij worden Tiktoks gemaakt over boeken die zij graag aan andere aan willen raden. Groot voorbeeld is het boek ‘It ends with us’ van schrijfster Colleen Hoover, zij en haar boeken zijn een groot tiktok sensatie geworden en is zij op dit moment dus best selling writer in New York geworden.
60 Seconds of Reading
Nu hebben wij “60 Seconds of Reading” bedacht. Het is een Tiktok account, waarbij we verschillende video’s maken.
- Straatinterviews – We gaan op straat vragen aan jongeren wat ze vinden van bepaalde boeken. Hierbij zorgen we dat dit grappig wordt door meme’s, belangrijke beelden en een slogan aan het einde met een linkje naar de bieb wordt toegevoegd. Dit willen we op een grappige manier aanpakken samen met een grappige clickbait in de stijl van Bram Krikke. Veel content verzamelen en in de montage achteraf, met een fast pace stijl bewerken.
- Bookstore recommendations – Hierbij lopen we boekenwinkels en bibliotheken binnen en gaan we leuke boeken aanbevelen aan de jongeren. We zorgen dat het boek goed in beeld is en daarna geven we het een cijfer met een kort verhaal waar het over gaat.
- Animaties – Animaties maken gebaseerd op een stuk uit een leuk boek. Op een leuke creatieve manier maken we de animaties. De animaties worden op een street art manier gemaakt zodat het interessant en grappig is voor de jongeren die onze tiktoks bekijken.
Hoe blijft de content hetzelfde als wij het project niet meer overnemen?
Op een gegeven moment wordt het tiktok account overgenomen door de mensen van de bibliotheken en dan is het de bedoeling dat het content dan hetzelfde blijft. Op het account zorgen we ervoor dat er een soort patroon in zit qua content en niet over 5 weken het idee weg is. Als de bibliotheek het account overneemt dan geven wij hun tips om hoe het zo goed blijft.
We hopen veel jongeren te bereiken met de Tiktok’s en ze naar de bibliotheek te slepen!
Fase: Uitvoeringsfase