Het Licht Erop
Het Licht Erop is een nieuwe Slimpact campagne door de stagiaires van STAD Dordt.
In 2021 werden er maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer van online criminaliteit. Dit gebeurde op veel verschillende manieren, van een belletje tot een DM op insta. De oplichters doen zich vaak voor als iemand anders en meestal zijn ze uit op je geld. Veel slachtoffers van online criminaliteit zeggen gevolgen te ervaren van wat hun is overkomen. Sommige slachtoffers ervaren emotionele gevolgen terwijl andere last hebben van psychische klachten. Veel jongeren hebben van het scammen gehoord. Maar inmiddels zijn er zo veel manieren om opgelicht te worden, dat het lastig is geworden om het te herkennen. Het Licht Erop is een nieuw platform die jongeren ging bijleren over de verschillende manieren van scammen. Zo probeerden we jongeren te helpen en hopen we dat we via deze manier dat de jongeren de oplichters kunnen vermijden.
Wij van stichting STAD-Dordt vonden dat jongeren meer op de hoogte moeten zijn van de verschillende manieren waarmee je tegenwoordig opgelicht kunt worden. Tegenwoordig kunnen scammers en oplichters binnen enkele minuten duizenden euro’s van iemands rekening halen zonder dat zij getraceerd worden. Zelf hadden we hier niet super veel ervaring mee, maar binnen ons netwerk waren er wel slachtoffers van scammers die voor behoorlijke bedragen zijn opgelicht. Zelf dachten wij dat Het Licht Erop vooral de jongeren ging helpen om oplichting te signaleren. We merkten dat moderne platformen omtrent scamming en catfishing te weinig naar jongeren gericht waren. Wij wilden dit veranderen.
Via Tik Tok wilden wij jongeren bewust maken van oplichters en catfishers. Hiervoor hadden we een gloednieuw Tik Tok account aangemaakt genaamd Het Licht Erop. We zijn een mini serie gaan maken, waarbij w oplichters en slachtoffers van verschillende soorten scams hebben geïnterviewd. Deze interviews hebben we verwerkt in de miniserie van Het Licht Erop.
Deze video’s hebben we op een aantrekkelijk en informatieve manier vormgegeven zodat jongeren geïnteresseerd bleven en niet gelijk weg klikten. Met de mini serie wilden we enkele video’s van ongeveer 3 minuten produceren. Het doel van Het Licht Erop was dus om jongeren wijzer te maken over dit onderwerp zodat zij zich beter wisten te beschermen van scammers en catfishers. Check Het Licht Erop nu op TikTok en blijf op de hoogte over de nieuwste scams en cybercriminaliteit!
Resultaat: Afgerond