Heb jij ook een goed idee?

De Mantel Mag Af

Tegenwoordig zijn 1 op 5 jongeren een mantelzorger. Dit kan al vanaf jonge leeftijd gebeuren en beseffen deze jongeren vaak niet dat ze een JMZ-er zijn. Opgroeien met zorg in het gezin heeft invloed op hun ontwikkeling en gezondheid. JMZ-ers hebben vaak de neiging om zichzelf te vergeten. En door de druk waar zij onder staan kan dit nog vaker voorkomen. Deze JMZ-ers zijn niet alleen bezig met het verzorgen van de persoon die ze liefhebben maar ook met school en hun sociale leven proberen bij te houden. Wij wilden de druk op de schouders van deze jongeren wat verlichten met een nieuw product De Mantel Mag Af.  De Mantel Mag Af , een scheurkalender die geïntroduceerd zou worden, speciaal voor de JMZ-ers. 

Wij, als stagiaires van Stichting STAD in Dordrecht, vinden JMZ-ers erg belangrijk. Niet alleen omdat sommige van ons ervaring hebben met het verlenen van mantelzorg, maar ook is het belangrijk dat deze jongeren de herinnering krijgen om een moment voor zichzelf te nemen. Dat is precies de reden waarom wij de scheurkalender wilden maken. JMZ-ers mogen zichzelf niet vergeten. Daar wilden wij een handje bij helpen door ons project De Mantel Mag Af.

Zoals eerder vernoemd gingen wij een scheurkalender maken. Op deze scheurkalender staan verschillende tips, motivational quotes, film- of serie aanraders, grapjes en challenges vermeld. Met ons project De Mantel Mag Af  wilden wij de JMZ-ers laten zich herinneren dat ze af en toe ook aan zichzelf moeten denken, wilden we ze motiveren maar hoopten we er vooral op dat wij hun dag konden opvrolijken met dingen die ze binnenshuis konden gaan doen. We wilden de JMZ-ers bereiken via bijvoorbeeld scholen, sportverenigingen maar vooral via zorginstellingen. 
Zoals eerder vermeld wilden we in de scheurkalender verschillende tips, motivational quotes en leuke ideeën verwerken. Denk hierbij: Kijk de Titanic, “Zet hem op vandaag!”, bel je vriend of vriendin op óf vouw dit papiertje op als vliegtuigje. Het idee is om 100 scheurkalenders te laten drukken van 52 weken.

Het is was onze ambitie om de scheurkalender uit te kunnen brengen voor 16 december. Helaas is dit niet geraliseerd vanwege de druktijd, maar de scheurkalender is onderweg!! Dankzij 2 verschillende partners; het Communicatieburo en Woonwinkel Happy Home kon de kalender officieel gedrukt worden! Inmiddels is de kalender gedrukt en al bij verschillende zorginstellingen terecht gekomen! Hieronder een toffe foto van de release!

Thema: de jonge mantelzorger
Resultaat: Gerealiseerd
Fase: Realisatiefase