Heb jij ook een goed idee?

Doorratelen de Podcast

Om Dordtse jongeren te inspireren om zelf aan de slag te gaan met het opzetten van toffe Dordtse initiatieven en stad wat leuker te maken, wilde Liam en STAD Dordt samen Doorratelen opzetten. Dordrecht kent vele cultureel ondernemers. Cultureel ondernemer word je niet zomaar. Dit gaat met vallen en opstaan. Om de nieuwe generatie cultureel ondernemers die staan te popelen om zelf te starten, interviewden wij CO-ers van nu en vroeger! Voor verschillende tips en tricks, het leren omgaan met fouten, het maken van moeilijke keuzes en meer!

STAD Dordt is een organisatie die jongeren ondersteunt bij het organiseren van hun eigen project. Of het nu festivals, concerten of juist exposities zijn, niks is te gek voor STAD. Het is superbelangrijk om deze jongeren te bereiken, te inspireren maar natuurlijk ook alvast op gang te brengen. Jongeren weten namelijk wat tof is en wat er in de stad ontbreekt. Een manier om jongeren te bereiken was via de verschillende podcasts van Doorratelen. Samen met Liam, Dordtenaar in hart en nieren, gingen we op zoek naar toffe ondernemers die stuk voor stuk de stad Dordrecht nou net even wat leuker maken dan dat het al is.

Net als iedere andere stad kent ook Dordrecht veel (culturele) ondernemers. Of het nu ondernemers zijn op het gebied van festivals, kunst & cultuur of juist het runnen van een eigen winkel,  Dordrecht heeft het. Denk bijvoorbeeld aan de heren van Monument Festival, de oprichters van Big Rivers, de eigenaren van Fier of de werknemers van de lokale Dordtse Bibliotheek die maandelijks verschillende activiteiten uitvoeren. Deze zogeheten cultuurdragers maken Dordrecht compleet. 
Zij hebben natuurlijk het nodige meegemaakt, anekdotes te vertellen en hopelijk weten zij de nieuwe generatie CO-ers te bereiken en het laatste zetje te geven om met hun eigen toffe idee aan de slag te gaan. 

Vanuit STAD komen wij met de meest uiteenlopende CO-ers in contact. Zo waren er verschillende samenwerkingen en vonden wij dat deze CO-ers hun verhalen wel eens mochten delen. Daarnaast dacht STAD Dordt dat het een goede manier is om de volgende generatie een zetje te geven om plannen zelf te kunnen realiseren of op te zetten. 

Bij binnenkomst werd er eerst even gesproken over het verloop van de podcast zelf. Onder het genot van een drankje konden er nog wat dingen besproken en uiteraard vragen gesteld worden over de podcast. Na een korte introductie over de CO-er die geïnterviewd werden, barstten de vragen er op los! De vragen waren in het begin wat algemener (bijv. hoe lang, waarom, wanneer en wat was het motief om te ondernemen) maar later gingen we ook opzoek naar meer diepgang in het interview. 

Het idee was om het gesprek zo luchtig en informeel mogelijk te houden, de doelgroep waren tenslotte jonge (culturele) ondernemers. Humor was een belangrijk dingetje en kwam ook terug tijdens de interviews. Daarnaast werden er kleine spelletjes gespeeld. Aan de hand van deze spelletjes kwamen er nieuwe vragen die iedere podcast anders zou maken. Zo bleven wij de luisteraars verrassen met nieuwe wendingen in het interview zodat niemand kon afhaken. 

Als laatste onderdeel wilden Liam en ik Dordrecht betrekken bij deze podcasts. Dit deden wij in samenwerking met De Remise, die Doorratelen sponsort met een cadeaubon voor de deelnemers van de podcast. Het idee was dat  de podcasts van Doorratelen online te beluisteren zijn via Soundcloud, maar ook te zien zijn via Youtube.

De eerste twee afleveringen staat nu online! Bekijk de video hiernaast of luister een van de podcast via Soundcloud.


Resultaat: Afgerond
Fase: Evaluatie Fase