STAD Delft
Wij zijn Nicci, Marli en Sanne, de stagiairs van STAD Delft en werken aan ons project over digitale weerbaarheid. STAD staat voor Stichting Talent And Dreams en begeleidt jongerenprojecten; van conceptontwikkeling tot het maken van begrotingen, en van promotie tot productie. In 2019 is STAD begonnen met het opzetten van Slimpact. Slimpact omvat de thema’s waar stagiairs een project van maken en uitvoeren. Met onze werkwijze geven we jongeren volledige vrijheid in het brainstormen, zodat zij de onderwerpen zelf kunnen vormgeven met creatieve wendingen die aansluiten bij de doelgroep. Ons huidige project heet: Misleading Mysteries.
Het thema waar wij ons de afgelopen vijf weken mee bezig hebben gehouden, was digitale weerbaarheid. Onze opdracht was om de bestuurders van de gemeente en de inwoners te overtuigen van het belang van digitale weerbaarheid voor jongeren. Digitale weerbaarheid is belangrijk omdat het mensen de vaardigheden en kennis geeft om online risico’s te herkennen, erop te reageren en zich ertegen te beschermen. Onze organisatie, STAD, had de taak gekregen om een project te ontwikkelen en uit te voeren dat het stadsbestuur zou helpen om meer bewustzijn te creëren rondom dit thema.
Misleading Mysteries
We hadden een speurtocht bedacht omdat we digitale weerbaarheid op een zo leuk mogelijke manier onder de aandacht wilden brengen. We kozen voor een speurtocht in Delft, omdat deze in de buitenlucht plaatsvond en we het leuk vonden om Misleading Mysteries buiten te organiseren. Ons doel was om mensen lekker te laten bewegen en tegelijkertijd goed te laten nadenken, zodat ze zich niet snel lieten afleiden. Tijdens de speurtocht kwamen de deelnemers artikelen tegen die lieten zien hoe belangrijk digitale weerbaarheid is.
De doelgroep
Wij organiseerde Misleading Mysteries voor mensen van 16 tot en met 60 jaar oud. Het project was bedoeld voor mensen die meer wilden leren over digitale weerbaarheid en het daarnaast leuk vonden om dat is een spelvorm te ontdekken. Het spel was dus eigenlijk voor iedereen die zich daarin wilde verdiepen.
Misleading Mysteries richtte zich op mensen die meer wilde leren over nepnieuws en de betrouwbaarheid van nieuwbronnen, maar ook op hoe sterk hun digitale weerbaarheid daadwerkelijk was.
Voor jongere is nepnieuws een dagelijkse confrontatie, waardoor het belangrijk is dat zij weten wanneer iets echt of nep is.
Voor volwassen is het belangrijk om te begrijpen dat digitale weerbaarheid nodig is om te voorkomen dat zij online te maken krijgen met risico’s zoals polarisatie, maar ook met algoritmes, radicalisering en maatschappelijke spanningen. Digitale weerbaarheid moet dus helpen om mensen daar tegen te beschermen.
Doordat we in gesprek zijn gegaan met de gemeente, zijn we erachter gekomen dat de gemeente zich hier al best intensief mee bezighoudt—meer dan we in eerste instantie dachten. We wilden graag de beleidsmakers bij Misleading Mysteries betrekken, omdat zij dit niet dagelijks meemaken en, anders dan jongeren, niet zo intensief in de digitale wereld zitten. Wij vinden het belangrijk dat de beleidsmakers een beter beeld krijgen van de leefwereld van jongeren op het internet. We willen dus de kloof tussen beleidsmakers en jongeren verkleinen en denken dat ons gesprek met de gemeente al een goede stap in die richting is geweest, maar we zijn er nog lang niet.
Waarom Misleading Mysteries?
Wij hadden dit project gekomen omdat digitale weerbaarheid vooral invloed heeft op jongeren, maar ook op ouderen, en wij daar graag iets aan wilden doen. Wij hebben deze speurtocht bedacht om jongeren en oudere samen te brengen rond dit onderwerp en om hen en elkaar beter te laten begrijpen. Ons doel was om hiermee ook beleidsmakers te bereiken, omdat zij beleid moeten maken over digitale weerbaarheid. En dat is ons gelukt!
Wij organiseerden deze speurtocht omdat jong en oud graag buiten is. De weg ‘kwijt’ raken als je de verkeerde keuze maakt, stond er voor hoe verwarrend het op het internet kan zijn en hoe moeilijk het is om te weten wat echt is.
Nepnieuws kan sneller leiden tot radicalisering, omdat het vaak wordt gebruikt om mensen extreme ideeën te geven. Als je nepnieuws kunt onderscheiden van echt nieuws, kun je een betere mening vormen over bepaalde onderwerpen en help je misverstanden en verspreiding van desinformatie te voorkomen. Daarom organiseerde wij deze speurtocht, Niet alleen omdat jong en oud graag buiten is, maar ook omdat je spelenderwijs veel leert en beseft hoe belangrijk het is om te weten of de informatie die je op het internet tegenkomt echt is.
De spelregels van Misleading Mysteries
Voordat Misleading Mysteries van start ging, kreeg iedereen een zogenaamde ‘survival bag’. In de survival bag zaten een schriftje, een pen, een mandarijntje, een snoepzakje en een flesje water. Dankzij https://www.goflink.com/nl-NL/ hebben we dit mogelijk kunnen maken.
Voor onze speurtocht hadden we uiteindelijk 10 deelnemers, die verdeeld werden in 2 groepen. Er waren 13 stoppunten in de stad, en bij elk punt lagen er 2 artikelen, waarvan één nepnieuws en één echt nieuws. De deelnemers moesten raden welk artikel echt was. Kozen de deelnemers het echte artikel, dan kwamen ze op de A-route, de goede route dus. Hadden ze het fake nieuws gekozen, dan kwamen ze op de B-route, de slechte route dus. Daarnaast waren er bij elk stoppunt 3 quizvragen die de deelnemers moesten beantwoorden. Voor elke goede quizvraag kregen ze een punt, en de groep met de meeste punten won. Op de B-route waren er moeilijkere en schokkendere quiz- en artikelvragen.
Het laatste stoppunt was bij https://oudejan.nl/. Hier mochten we aan het einde van de speurtocht met z’n allen een kopje koffie of thee drinken om ons lekker op te warmen. De deelnemers die gewonnen hadden, kregen hier ook een chocolade medaille.
Datum & tijd
Wij hebben Misleading Mysteries in de stad Delft georganiseerd. De speurtocht vond plaats op maandag 11 november. We zijn gestart om 17:45 uur bij het Sint Agathaplein, waar ook de eerste vragen werden gesteld en beantwoord. Vervolgens liepen beide groepen hun eigen weg door de leuke straatjes van Delft.